Plastiku osakaal autode konstruktsioonis kasvab tõusvas trendis ning peatumist ei näe kusagilt. Kas teadsite, et ühes uues autos on enam kui sada kilogrammi plastikuid? Interjöörimaterjalid, katted, kinnitused, klapid, istmeosad ning paljud muud asendamatud komponendid on tänapäeval ehitatud ei millestki muust kui plastikust.
Ja täiesti arusaadav ka miks! Tegu on ju mitmekülgse ning materjalitehnoloogias ühe kõige kiiremini areneva lahendusega, mille mittekasutamine oleks lihtsalt ressursside raiskamine.
Paraku plastikud kuluvad, kriimustuvad või lähevad mingil moel lihtsalt katki. Sõltuvalt selle eesmärgist ning täpsemast komposiidist, võib nende parandamine kuuluda hinna ning keerukuse skaala mõlemasse otsa. Mida täpsemalt plastikute parandamise kohta teadma peaks ning kuidas seda tänapäeval tehakse?
Plastikut leiame autodest aina rohkem ja rohkem
Autotööstuses kasutatakse plastikuid peamiselt neljal põhjusel. Kõigepealt lubavad plastikud oluliselt sõidukite kaalu langetada, mis omakorda viib parema kütusekulu ning sooritusvõimeni. Teisalt on plastikud ja polümeerid aidanud luua turvalisuslahendusi, tänu millele on sõidukid palju ohutumad. Heaks näiteks on piilarites kasutatavad polümeerkiud, mis suudavad endasse võtta neli korda suuremat löögijõudu kui laialdaselt kasutatav teras.
Kolmandaks on plastik muidugi odavamate tootmis-ning paigalduskuludega ning neljandaks aitavad plastikud ja polümeerid autodisaini veelgi kaugemale arendada. Vaadakem kasvõi uute autode stangesid, põrkeraudasid, armatuure ning kõiksugu vaid mõnikümmend aastat tagasi ettekujutlematuid disaine.
Plastikud ning plastist liitmaterjalid erinevad tugevuse, temperatuuri, keskkonnakindluse, kulumiskindluse ning kemikaalsete omaduste poolest. Mõned juhivad isegi elektrit või on tulekindlad. Pole ka harv juhus leida mõningaid võistlusautosid, mis on kerepoolest täielikult plastikust või selle põhisest materjalist ehitatud.
Salongiplastikutele lähenemine võib olla individuaalne ning nõuab spetsiaalseid tööriistu
Kõige levinumad vigastused plastikute puhul on kriimustused ning seda mõistagi salongides. Plastiku kriimustamine ei nõua erilist jõudu ning see võib juhtuda ka pahatahtmatult. Plastiku tüüpe on erinevaid, mistõttu kasutatakse taastamisprotsessidel erinevaid spetsiaalseid tehnoloogiaid.
Näiteks kõvemale plastikule tekitatud kriimustused täidetakse ning tuuakse tagasi originaalseisukorda spetsiaalse plastikuvärviga. Kui plastikult kulub vaid värv, on seda võimalik seega kenasti plastikuvärviga taastada.
Samas kui remontida on vaja kummeeritud plastikuid, ei saa selle kaudu kunagi originaalset tulemust tagasi, sest selline plastik oma esialgset kuju ei taasta. Siis tuleb lihtsalt asemele originaalosa osta. Plastikutüüpe on aga väga erinevaid ning neile kõigile tuleb sageli läheneda personaalselt.
Mida peaks teadma kereplastikute remondi kohta?
Kuigi see on odavam ning remonditööde osas vastuvõtlikum, tuleb see kõik vastupidavuse arvelt. Talvega võib kereplastik halval juhul puruneda täpselt nagu klaas.
Kõige enam saavad teadagi kannatada põrkerauad, tiivad ning väljaulatuvad plastikdetailid. Laitmatu ning kõrgetasemeline remont saab kõigepealt alguse läbi vana või siis vajadusel ka uue keredetaili põhjalikust puhastusest. Tolm, õli, vahasegu või mõni muu kultuurkihi laadne ollus detailil takistab lihtsalt keretöö läbiviimist tervikuna.
Sõltumata plastdetaili töö eesmärgist, alustatakse alati detaili puhastamist spetsiaalsete lappide, salvrätikute, pihusti ning puhastussegu abil. Seejärel lihvitakse-töödeldakse kogu subjekt üle peene abrasiiviga, et saaks hiljem uue värvi kenasti peale kanda.
Kuna moodsad kereplastikud on valmistatud termoplastist, siis viiakse remonditöid läbi spetsiaalse pahtelseguga. Nimetatud segu on elastsem ning sobib plastiku omadustega paremini kokku kui harilikult kasutatav pahtel. Detail krunditakse üle ning seejärel viiakse värvimisse.
Ette võib tulla ka olukordi, kus plastikdetailid on vaja külge liimida. Sel juhul asetatakse taastatud või uus detail paika spetsiaalsete liimidega, mis on samuti elastsed, nakke-tugevdavate omadustega ning mis suudavad rammuga kinni hoida ka suuremaid ja raskemaid detaile. Ühtlasi kuivavad need liimid piisavalt kiiresti – mõne salongiplastiku puhul peavad see-eest värvid ja liimid maksimaalse efekti jaoks päevi kui mitte nädalaid kuivama.
Plastikuid saab viimaks ka keevitada või siis maakeeli joota. Õige keevitustemperatuuri ning korralikult ettevalmistatud pinna abil on võimalik praod ja defektid kenasti likvideerida. Kindlasti peab seda tegema pädev ja kogemustega spetsialist, sest plastik ei tohi üle kuumeneda, vastasel juhul muutub see lihtsalt parandamatuks.